Skip to content
restauratie van de metrostations Amsterdam
Marmer schuren en polijsten
Marmer schuren en polijsten

Metrostations Amsterdam Noord Oostlijn

De renovatie van de metrostations in Amsterdam

  • 18 bestaande metrostations Noord Oostlijn Amsterdam
  • 17.800 m2 schuren, polijsten en impregneren van marmercomposiet
  • 56 trapopgangen. 2.688 tredes met een lengte van 6 m1, granito gerestaureerd, herstellen schuren, polijsten en impregneren

Pro Floor Care Amsterdam gaan een langdurige samenwerking aan voor de renovatie van de 16 metrostations te Amsterdam. Het schuren, polijsten en impregneren van de vloeren op de metrostations aan de zogeheten Oostlijn te Amsterdam.

Wat gaat er gebeuren?

Na bijna 40 jaar zijn de metrostations van de Oostlijn in Amsterdam toe aan een grote renovatie. Vanaf begin 2016 tot eind 2018 gaat de aannemer Hegeman uit Nijverdal de vijf ondergrondse en elf bovengrondse metrostations renoveren. Er worden nieuwe glazen liften gebouwd in de metrostations voor meer daglicht in de metrostations, vides worden weggebroken voor meer licht, Pro Floor Care schuurt, polijst en impregneert hierin met al haar expertise alle marmer composiet vloeren van de betreffende metrostations, door het gepolijste oppervlakte krijgt het extra binnenkomende daglicht een mooie lichtreflectie, het gaat om een bruto vloeroppervlakte van ongeveer 16.700 vierkante meter verdeeld over de verschillende metrostations.

Ingewikkeld 

De restauratie van de marmercomposiet vloeren binnen de metrostations is geen alledaagse klus, complexiteit in een project van deze omvang is niet zozeer de schuurcapaciteit die we kunnen realiseren, maar het zit hem bijvoorbeeld veel meer in de korte tijd waarin alle specialiteiten zoals het schuren, polijsten en het impregneren van een vloer aan bod komen, reizigers mogen uiteraard zo min mogelijk hinder ondervinden van de werkzaamheden. dit betekent dan voor de specialisten van Pro Floor Care dat er buiten de veiligheidseisen langs het spoor ook nog eens met een bepaalde tijdsdruk rekening wordt gehouden.

Risico

Zijn er dan geen risico’s aan dit grote project ? Ieder project, groot of klein heeft een bepaald risico. Dit breng je vooraf in kaart bij projecten van deze omvang. Nadat bekend was geworden dat Hegeman de aanbesteding binnen had gehaald, zijn wij vrijwel direct hierna benaderd om alles van A tot Z uit te werken. Opdrachtgever wilde hiermee ook voor 100% zeker zijn van de gevraagde richtlijnen vanuit de aanbesteding. Het eerste half jaar voor aanvang van het project heeft dan ook al wekelijks in het teken gestaan van testen op verschillende metrostations en locaties.

Planning

In eerste instantie was het de bedoeling geweest om de grote metrostations als eerste te renoveren, Amsterdam Centraal en metrostation Weesperplein zouden als eerst gerenoveerd worden vanwege de grote reizigersstroom, dat plan hebben ze snel aan de kant geschoven binnen Hegeman. Elk station is een project op zich, meten is hierin weten. Er zal daarom buiten al de ervaring die tijdens de testen zijn ontwikkelt toch eerst met een paar kleinere metrostations begonnen worden. Voor ons een fijne uitkomst, we hebben een paar speciale schuurmachines aangeschaft met speciale schuursegmenten, we kunnen rustig op deze manier kleine kinderziektes uit de systemen halen, als deze er überhaupt zijn, op de grote metro stations zoals Amsterdam Centraal, Wibautstraat, Weesperplein, Waterlooplein en Nieuwmarkt voorzien wij dan ook geen problemen tijdens de renovatiewerkzaamheden aan de composietvloeren en granito trappen.

Hulp nodig bij complexe renovatie projecten? Wij helpen u graag verder

Back To Top
×